A-
A+
A-
A+
Toimiiko tämä? Voiko meidän tuotteita myydä verkkokaupassa? Onko tässä mitään järkeä?
Vaikka ajatus verkkokaupan perustamisesta oli kytenyt Marja-Leena ja Eero Maggan ajatuksissa jo jonkin aikaa, samalla se myös epäilytti. Lopullinen loikka digitaaliseen kaupantekoon oli jäänyt ottamatta, kunnes viime vuoden keväällä alkaneet poikkeusolot saivat kokeneen yrittäjäpariskunnan toimimaan.
– Palkkasimme kittiläläisen yksinyrittäjän Annika Lompolon suunnittelemaan ja toteuttamaan Kello- ja Korukamarille oman verkkokaupan, koska pyrimme aina suosimaan paikallista yrittäjää. Suuri kiitos hänelle, sillä hän on edelleen myös meidän IT-tukenamme, Marja-Leena kertoo.
Nyt kauppa on auki ja tilauksia saapuu tasaiseen tahtiin ympäri Suomen. Tänä keväänä Maggat ovat opiskelleet verkossa tapahtuvan kaupankäynnin lainalaisuuksia Sodankylän kunnan järjestämissä hanketyöpajoissa. Tiiviit työpajat saavat molemmilta pelkästään kehuja.
– Koulutus on ollut todella hyvä, mukana on ollut huippukouluttaja Lahdesta, Eero kertoo.
Tällä hetkellä Maggoilla on kuitenkin menossa koulutuksista parin viikon mittainen tauko, mutta huhtikuun puolivälin jälkeen opiskelu jatkuu, kun työpajojen aiheena on verkkokaupan kehittäminen ja markkinointi.
Sodankylän Yrittäjien puheenjohtajana toimivan Marja-Leenan mukaan hanketyöpajat ovat antaneet rohkeutta kokeilla uutta, vaikka yrittäjyydestä onkin jo pitkä kokemus. Hän kannustaakin paikallisia yrittäjiä käyttämään kunnan elinkeino- ja kehittämispalvelujen tuottamia palveluita nykyistä hanakammin.
– Olemme Eeron kanssa ihmetelleet, miksi yrittäjät eivät ole aktiivisemmin osallistuneet ja hyödyntäneet ilmaisia ja korkeatasoisia kursseja. Tiedotuksen puutteesta ei voi olla kyse.
Kulunut vuosi on tuonut muitakin muutoksia Kello- ja Korukamarin toimintaan. Ivalon liike suljettiin viime vuoden kesäkuussa, koska yritystoiminnan jatkajaa ei löytynyt. Se harmittaa molempia, sillä Ivalossa olisi ollut valmis asiakaskunta ja varastokin olisi voitu kaupassa myydä uudelle yrittäjälle.
Sodankylässä Kello- ja Korukamari on puolestaan ottanut käyttöön uudet, illasta pidennetyt aukioloajat. Idea siihen syntyi viime vuonna toteutetun kuluttajakyselyn perusteella. Uusia aukioloaikoja kokeillaan toistaiseksi.
– Eletään tilanteen mukaan, mutta halusimme tässä vastata asiakaskyselyssä esiin nousseeseen toiveeseen, Marja-Leena sanoo.
Huhtikuussa vietetään myös Kello- ja Korukamarin 15-vuotissyntymäpäiviä. Samaan aikaan meneillään on yksityisten koru- ja kelloliikkeiden yhteiskampanja, jonka avulla halutaan vastata koronan aiheuttamaan vaikeaan tilanteeseen. Kampanja haastaa asiakkaat suosimaan paikallista toimijaa ja näin varmistamaan palveluiden säilymisen omassa kotikunnassaan.
Sodankylässä huhtikuinen hulluttelu aloitettiin heti pääsiäisen jälkeen koruarvonnalla ja ämpäreiden jaolla.
– Tällä viikolla liikkeessä asioivien ja arvontalipukkeen täyttäneiden kesken arvotaan 129 euron arvoinen koru. Ämpäreitä riittää sadalle ensimmäiselle asiakkaalle ja huhtikuussa arvotaan liikkeessä asioineiden kesken viikoittain myös Likiliike-lahjakortteja, Marja-Leena kertoo.
Noin 40 yksityisen koru- ja kelloliikkeen yhteistyö käynnistyi joitain vuosia sitten WhatsApp-ryhmästä, jota Eero oli mukana perustamassa. Alun perin ryhmän kautta saatettiin etsiä esimerkiksi asiakkaan toivomaa tuotetta, jota itsellä ei sattunut löytymään hyllystä. Pikkuhiljaa yhteistyö tiivistyi ja konkretisoitui uudella tavalla huhtikuun yhteiskampanjassa, jolle on odotettavissa myös jatkoa.
Viimeisen vuoden aikana yrittäjän aikajänne on muuttunut, ja sen ovat huomanneet myös Suomen pohjoisimmat kello- ja korukauppiaat.
– Nyt täytyy elää hetkessä eikä uskalla suunnitella kovin pitkälle eteenpäin. Kuukausikin on jo pitkä aika, koska tilanne muuttuu koko ajan, Marja-Leena toteaa.
– Toivon, että tilanne rauhoittuisi ja jollakin tavalla normalisoituisi. Tällainen poukkoilu on yrittäjän kannalta ärsyttävää ja kuluttavaa, hän jatkaa.
Periksi antaminen ei kuitenkaan ole vaihtoehto.
– Kun kerta hommaan on alettu, se pitää jaksaa yrittää. Ilman asiakkaita meitä ei olisi, Eero lisää.
Asiakkaiden lisäksi koronavuoden aikana on korostunut laajan yhteistyöverkoston tärkeys. Esimerkiksi maahantuojien määrä on tippunut viime vuosien aikana, eikä alalle ole tunkua. Ilman isoa kontaktien määrää varastotilanne näyttäisi tällä hetkellä hyvin toisenlaiselta.
Kaikesta huolimatta Kello- ja Korukamari palvelee asiakkaitaan myös jatkossa entiseen tapaan. Eläköitymisestä ei ole puhettakaan, tosin Marja-Leena toivoisi, että tulevina vuosina työtahtia voisi pikkuisen löysätä. Asiassa on kuitenkin yksi pieni ”mutta”, hän nauraa.
– Eero on työhullu, mutta mitään muuta vikaa hänessä ei olekaan.
SAILA VAARA
TIETOLAATIKKO