A-
A+
A-
A+
Teema: Hiihtolomalla Sodankylässä
Pehmeässä lumessa ajaminen parantaa Jani Sipolan mukaan ajotekniikkaa ja kelkan hallintaa, mutta on myös erittäin hyvää liikuntaa. – Se on hauskaa, siinä haastaa itsensä ja omat rajansa, ja se on fyysisempää kuin reitillä ajaminen. Eipä tule heti mieleen muuta harrastusta, missä kuluttaa 3500–4500 kilokaloria päivässä.
Viime vuoden ennätyslumet varmistivat hienot kelkkailuolosuhteet Oratunturiin perustetun freeride-alueen kaikkien aikojen ensimmäiselle talvikaudelle. Vuodet eivät kuitenkaan ole veljiä keskenään, ja tänä vuonna lumiolosuhteet eivät ole vielä suotuisat alueella kelkkailuun.
– Kannattaa miettiä tuola ajoa tällä hetkellä tarkoin, siellä rikkoo suurella todennäköisyydellä kelkkansa. Maasto on niin kivistä ja lunta on vain 70 senttiä, lisäksi se on todella pehmeää, eikä siinä ole kunnollista pohjaa, kelkkailua harrastava Jani Sipola toteaa.
Tänä talvena lumet ovat kiertäneet keskisen Lapin ja sataneet Pohjois-Ruotsin puolelle, missä lunta on paikoitellen kertynyt jopa puolitoista metriä. Tasaisessa maastossa se on enemmän kuin tarpeeksi kelkkailulle.
Oratunturissa sen sijaan tasaista pohjaa on vain vähän, metsää ja kivirakkaa sitäkin enemmän. Lunta saisi tulla siis vielä reilusti, ennen kuin kelkkailu on turvallista eikä maanpinta kärsi.
Ummenajon sijaan Sipola suositteleekin lähtemään urille ja reiteille. Sodankylän alueen urat ja reitit ovat tällä hetkellä hyvässä kunnossa, sillä hoitoa on tehty kunnan toimesta sekä talkootyönä harrastajien voimin.
– Juujärvi Racing on ammattitaitoinen firma, he ovat tehneet huippujälkeä tuolla reitistöllä. Urilla on puolestaan puuhailtu harrastajien voimin, joten osa uristakin on ihan mukavassa ajokunnossa.
Viime talvena olosuhteet umpilumenajolle Oratunturissa olivat ihanteelliset.
Oratunturin freeride-alue sijaitsee Metsähallituksella vuokratulla maalla tunturin itälaidalla. Alue on suuruudeltaan 940 hehtaaria ja sen käyttö on sallittua umpilumenajoon lumipeitteisenä aikana 15.1.–15.4.
Autolla saapuvat voivat jättää auton ja peräkärryn Seväseläntielle auratulle parkkipaikalle. Freeride-alueen lisäksi parkkipaikalta pääsee liittymään ohi kulkevalle moottorikelkkauralle. Kartalta alue löytyy muun muassa kunnan kotisivujen karttapalvelusta.
Kelkkailijat voivat maksaa alueen käytöstä kausittain vapaaehtoisen kannatusmaksun Sodankylän kunnalle. Maksun suuruuden voi jokainen valita itse. Viime vuonna kannatusmaksuja kertyi ”joitakin satasia”, kunnan tekniseltä osastolta kerrotaan.
– Kannatusmaksulla katetaan alueen vuokra sekä ylläpidetään puuhuoltoa Tunturilammen laavulle, suunnitteluinsinööri Ville Mäkitalo kertoo.
Tälle talvelle puuhuoltoa ei ole vielä tehty, mutta se on suunnitelmissa toteutettavaksi jo lähiviikkoina.
Jani Sipola toivoisi, että kunta panostaisi myös Oratunturin freeride-alueelle johtavan kelkkauran ylläpitoon. Esimerkiksi viime keväänä kovalla käytöllä ollut ura pääsi niin huonoon kuntoon, ettei tavallisella retkikelkalla ollut enää kovin mukava ajaa tulipaikalle johtuen kamalasta "patikosta".
– Freeride-alueen toteuttaminen on hyvä homma, mutta myös muut kelkkailijat olisi hyvä ottaa huomioon, hän toteaa.
SAILA VAARA
TIETOLAATIKKO