A-
A+
A-
A+
Satu Nukyri opastaa Sopukan aulassa ilmoittautumisautomaatin käyttöön arkistokuvassa. Maaliskuusta lähtien KELA palvee perjantaisin vain ajanvarauksella.
Kelan palvelupisteissä kävi vuonna 2020 merkittävästi vähemmän asiakkaita kuin vuotta aiemmin. Lapissa oli noin 60 prosenttia vähemmän asiakaskäyntejä kuin vuotta aiemmin. Sodankylässä palvelupisteessä kävi 26 asiakasta viikossa.
Samaan aikaan verkkoasioinnin ja puhelinpalvelun suosio kasvoi. Lapissa jopa 70 prosenttia hakemuksista tehtiin viime vuonna verkossa. Asiakkaat soittivat noin 50 000 puhelua, mikä on noin 9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Myös puhelinajanvarausten määrä kasvoi.
– Olemme helpottaneet asiointia puhelimessa eri tavoin ja puhelimitse voikin hoitaa useimmat asiat. Alkuvuonna puhelinpalvelussa ollut hieman jonoa, mutta se näyttäisi nyt helpottuvan, sanoo Pohjoisen asiakaspalveluyksikön johtaja Anne Penttilä.
Kelan tekemissä kyselyissä asiakkaat ovat kiittäneet puhelimessa saamaansa palvelua.
Aktiivisella paikallisella yhteistyöllä useiden kumppaneiden kanssa Kela auttaa asiakkaita, joilla on paljon tuen tarvetta, haasteellinen elämäntilanne tai joille asiointi verkossa tai puhelimessa tuottaa vaikeuksia. Sodankylässä yhteistyötä tehdään kunnan sosiaalipalveluiden kanssa. Sodankylässä yhteistyötä helpottaa lisäksi se, että Kela toimii samoissa tiloissa, hyvinvointikeskus Sopukassa. Kumppanit voivat ottaa Kelaan yhteyttä viranomaislinjalla tai skypen kautta.
Sodankylän palvelupiste (Karistamontie 4) on avoinna 1. maaliskuuta alkaen maanantaisin klo 10–12 ja 13–15 sekä perjantaisin ajanvarauksella.
Asiakas ei voi varata käyntiaikaa itse. Kun asiakas tarvitsee neuvontaa Kela-asioissa, hänen kannattaa soittaa puhelinpalveluun. Puhelinpalvelussa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Jos puhelinpalvelussa huomataan, että käynti palvelupisteeseen on välttämätön, Kelan työntekijä varaa asiakkaalle ajan palvelupisteeseen.
Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–16. Puhelinpalveluun voi myös varata ajan verkossa tai soittamalla. Kun Kelan työntekijä soittaa, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään. Sodankylässä on myös Virtu-pisteitä, joista saa henkilökohtaista neuvontaa etäyhteydellä.
Kelan pohjoissaamenkielinen puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 13–15 numerossa 020 634 2894. Pohjoissaamenkielinen etäpalvelu palvelee samaan aikaan. Palvelupisteissä saamenkielistä palvelua saa Skypen välityksellä. Inarin- ja koltansaameksi palvelua saa tulkin välityksellä. Saamenkielinen asiakas voi jättää yhteydenottopyynnön omalla kielellään sähköpostitse osoitteeseen saame@kela.fi.
TIETOLAATIKKO