Miten digimarkkinointi tukee kivijalkakauppaa – 3 onnistunutta strategiaa
Kivijalkakauppa ei ole kadonnut – se on muuttanut muotoaan. Siinä missä ennen asiakas tuli sisään, kun näki näyteikkunan, nyt polku alkaa usein puhelimen näytöltä. Vuonna 2025 yhä useampi ostaminen alkaa ja päättyy verkossa, vaikka asiakas hakisi lopulta tuotteen ihan fyysisestä liikkeestä. Kivijalkayrittäjän on sopeuduttava aikaan, jossa läsnäolo Googlessa, sosiaalisessa mediassa ja verkossa yleensä on lähes yhtä tärkeää kuin liiketilan sijainti katukuvassa.
Wuohi Digital on auttanut lukuisia kivijalkayrittäjiä tuomaan liikkeensä näkyväksi verkkoon. Olemme nähneet, miten pienetkin liikkeet saavat merkittävästi lisää asiakkaita, kun digimarkkinointi rakennetaan fiksusti. Tässä kolme strategiaa, jotka toimivat niin kukkakaupoille, kahviloille kuin erikoisliikkeillekin – ja voivat toimia sinullekin.
1. Paikallinen hakukoneoptimointi tuo sinut kirjaimellisesti kartalle
Kun asiakas etsii palvelua, se tapahtuu lähes aina kännykästä – ja usein lähiympäristössä. Jos kenkäliike Kalliossa ei näy Googlessa, se jää käymättä. Hyvin optimoitu Google-profiili, selkeät aukioloajat ja sivustolla käytetyt paikalliset hakusanat tekevät ison eron paikallisessa hakukoneoptimoinnissa.
Wuohi suosittelee:
- täytetty ja ajan tasalla oleva Google-profiili, jossa on aitoja kuvia ja arvosteluja
- verkkosivut, jotka puhuvat paikallisesti: "kenkäliike Kalliossa", "kahvila Oulun keskustassa"
- sisältöä, joka tekee yrityksestäsi löydettävän silloin, kun asiakas oikeasti etsii tuotteitasi tai palveluitasi.
2. Alueellinen some-mainonta – näkyvyyttä juuri oikeille silmille
Luonnollinen näkyvyys somessa ei enää riitä, vaikka sisältö olisi kuinka hyvää. Onneksi tehokas näkyvyys ei vaadi valtavaa budjettia. Kun kampanjat kohdennetaan oikein, jo pienellä rahalla voi tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka liikkuvat liikkeesi lähistöllä .
Wuohi suosittelee:
- Kohdenna kampanjat tarkasti: postinumeroilla, lähikaupungeilla tai kiinnostuksenkohteilla.
- Käytä mainoksissa paikallista visuaalista kieltä ja konkreettista hyötyä.
- Hyödynnä Reelsejä, Story-mainoksia ja paikallisia alennuskoodeja.
- Käytä tekoälyä apuna oikeiden kohderyhmien löytämisessä.
3. Verkkopalvelu, jotka yhdistävät verkon ja kivijalan – ja miksi sinulla pitäisi olla verkkokauppa
Yllättävän monella kivijalkayrittäjällä ei ole lainkaan verkkopalvelua. Ja jos on, se toimii lähinnä digitaalisen osoitekyltin tapaan – näyttää missä ollaan, mutta ei tee juuri muuta. Meidän mielestä verkkopalvelun pitäisi tehdä töitä. Ja verkkokaupan vielä enemmän.
Entä jos verkkosivusi olisi myös myyntikanava? Shopify alusta, jota me suosittelemme kivijalkakauppiaille, jotka haluavat myydä myös verkossa tai vaikka vain testata kampanjoita, tarjouksia tai lahjakortteja. Se on nopea ottaa käyttöön, helppokäyttöinen ja toimii saumattomasti kivijalan kanssa, sillä se on kätevästi yhdistettävissä varastosaldoihin ja maksujärjestelmiin. Shopify on erinomainen alusta kampanjoinnille ja datan keräämiselle ja tarjoaa tarpeen tullen tukea käyttäjilleen 24/7.
Me olemme rakentaneet useita toimivia verkkokauppoja, joissa asiakas voi esimerkiksi tilata tuotteen kotiin tai valita noudon liikkeestä -10 % etukoodilla. Samalla saadaan talteen asiakasdataa, jota voidaan hyödyntää seuraavissa kampanjoissa.
Verkkokauppa ei syrjäytä kivijalkaa vaan vahvistaa sitä
Hyvin tehty digimarkkinointi tuo oikeita ihmisiä sisään oikeista ovista. Ja vieläpä sellaisia, jotka ovat valmiita ostamaan.
Kivijalkakauppa ja digimarkkinointi eivät ole toistensa vastakohtia, vaan täydentävät toisiaan. Wuohi Digitalin avulla moni suomalainen pienyrittäjä on saanut lisää näkyvyyttä, enemmän asiakkaita ja kasvanut myös verkossa.
Jos tuntuu siltä, että omalle liikkeelle voisi tehdä jotain, mutta et tiedä mistä aloittaa, varaa maksuton sparraus. Lupaamme, että saat jo ensimmäisessä tapaamisessa konkreettisia ideoita, jotka voit ottaa käyttöön heti.
Tutustu, miten Wuohi Digital voi auttaa juuri sinun kivijalkakauppaasi kasvamaan – verkossa ja kadulla.
Varaa maksuton sparraus tai ota yhteyttä – saat konkreettisia ideoita heti ensimmäisessä tapaamisessa.