Näin Google päättää, mitkä sivut pääsevät hakutulosten kärkeen
Kun googlaat jotakin, saat vastauksen silmänräpäyksessä. Miten Google päättää, mikä sivu nousee hakutulosten kärkeen?
Hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä tavoista saada yrityksesi näkyville silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii ratkaisua ongelmaansa. Hakukoneoptimoinnissa onnistumiseksi on kuitenkin ensin ymmärrettävä, miten Google-haku toimii.
Google tarjoaa tuloksia, jotka vastaavat käyttäjän hakutarkoitukseen
Googlen hakukone ei valitse tuloksia sattumalta. Sen tehtävä on järjestää valtava määrä verkkosivuja sen mukaan, kuinka hyvin ne vastaavat käyttäjän tarpeeseen.
Taustalla on satoja tekijöitä huomioiva algoritmi, joka analysoi muun muassa sisällön merkitystä, laatua ja luotettavuutta. Sen tärkein tehtävä on kuitenkin tunnistaa käyttäjän hakutarkoitus (tai hakuaikomus) eli se, mikä on haun lopullinen tavoite.
Hakutarkoitus jaetaan usein seuraaviin ryhmiin:
● tiedonhaku (informational)
● vertailu (commercial)
● ostointentio (transactional)
● navigointi (navigational).
Jos esimerkiksi haet “miten valita oikea sähköauto”, Google tunnistaa, että olet vasta etsimässä tietoa – et vielä valmis autokaupoille. Hakuaikomus on tiedonhaku, jolloin tulokset painottuvat muun muassa oppaisiin ja informatiivisiin blogeihin.
Haku “paras sähköauto 2025” on puolestaan tarkoitukseltaan vertaileva. Hakija on jo lähempänä ostamista mutta etsii vielä itselleen sopivinta vaihtoehtoa. Tällöin Google nostaa esiin erilaisia vertailuja, myydyimpiä merkkejä, autovalikoimia ja asiantuntija-artikkeleita.
Haku “osta tesla model 3” kertoo jo selkeästä ostointentiosta. Silloin kärkeen nousevat jälleenmyyjät ja verkkokaupat. Usein ostointention haun voi tunnistaa myös siitä, että hakutulosten joukossa on usein paljon maksettuja mainoksia.
Jos Googleen kirjoittaa vain “tesla”, kyse on navigointihausta. Google tulkitsee, että käyttäjä haluaa todennäköisesti löytää Teslan virallisen verkkosivun ja nostaa sen siksi hakutulosten ykköseksi. Muita tyypillisiä esimerkkejä navigointihauista ovat lehdet ja uutissivustot: niiden googlaaminen kertoo vahvasti siitä, että käyttäjä haluaa lukea tietyn julkaisun uutisia ja artikkeleita.
Hakuaikomusta vastaan taistelu on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi tiedonhakua varten laadittu Tesla-blogikirjoitus ei voi nousta haun ykköseksi, jos Googleen kirjoittaa “osta tesla model 3”.
Millainen sisältö nousee hakutulosten kärkeen?
Hakutarkoituksen lisäksi Google arvioi eri sivustojen tarjoamien sisältöjen laatua. Tätä varten Google on kehittänyt erillisen kriiteristön, joka tunnetaan kirjainlyhenteellä E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness):
● Experience eli kokemus kuvastaa sisällön julkaisijan ensikäden kokemusta käsittelemästään aihepiiristä. Kokeneen asiantuntijan kirjoittama teksti on Googlen silmissä painoarvoltaan suurempi kuin kokemattoman.
● Expertise eli asiantuntijuus kuvastaa sitä, kuinka sisällön julkaisija osoittaa olevansa käsittelemänsä aihepiirin syvällinen asiantuntija. Asiantuntijuutta voi osoittaa esimerkiksi viittaamalla oman alan tuoreisiin tutkimuksiin tai muihin tunnustettuihin lähteisiin.
● Authoritativeness eli auktoriteetti kuvastaa sitä, kuinka tunnettu ja arvostettu sisällön julkaisija on omalla erikoisalallaan. Auktoriteettia ei voi rakentaa hetkessä, vaan se on pitkän työn tulos.
● Trustworthiness eli luotettavuus on kriteereistä tärkein. Se kuvastaa sisältöä julkaisevan sivuston yleistä luotettavuutta ja turvallisuutta sekä sitä, kuinka todenperäistä sivustolla julkaistu sisältö on. Esimerkiksi se, että asiantuntijat julkaisevat sisältöä omissa nimissään, vahvistaa luotettavuutta.
Yritys voi parantaa omaa näkyvyyttään Googlessa hakukoneoptimoinnin avulla
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Enginge Optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla on tarkoitus maksimoida verkkosivuston näkyvyyttä Googlen ja muiden hakukoneiden orgaanisissa eli maksuttomissa hakutuloksissa. Ensisijainen tavoite on saada näkyvyyttä yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeillä hakusanoilla.
Termin nimityksestä huolimatta tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on viime kädessä palvella ihmiskäyttäjiä, ei hakukoneita. Mitä paremmin sivusto palvelee ihmisiä, sitä enemmän Google sitä arvostaa.
Perinteisesti hakukoneoptimointi jaetaan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat sivuston
● sisältöä ja sisäisen rakenteen optimointia käsittelevä on-page SEO
● ulkopuolisiin elementteihin, kuten linkkeihin, perustuva off-page SEO
● tekniseen toimivuuteen keskittyvä tekninen SEO.
Mitä paremmalla mallilla eri osa-alueet ovat, sitä todennäköisemmin Google nostaa yrityksesi hakutulosten kärkipaikoille.
5 käytännön vinkkiä parempaan Google-näkyvyyteen
Onnistunut hakukoneoptimointi ottaa huomioon sekä hakukoneet että ihmiskäyttäjät. Tässä viisi käytännön vinkkiä, jotka auttavat parantamaan näkyvyyttä:
1. Tee avainsana-analyysi – näin saat selvitettyä, millä sanoilla asiakkaasi etsivät tietoa.
2. Päivitä ja optimoi nykyistä sisältöäsi. Google ja nykyisin myös tekoälysovellukset arvostavat ajankohtaista tietoa, joka on selkeästi esitetty.
3. Varmista sivustosi tekninen toimivuus. Tekninen toimivuus on hakukoneoptimoinnin selkäranka: onnistuneetkaan sisällöt eivät tuota tuloksia, jos sivusto esimerkiksi latautuu liian hitaasti tai sivut eivät indeksoidu Googleen.
4. Seuraa dataa. Google Search Console, Google Analytics 4 ja muut työkalut kertovat, mikä toimii ja mikä kaipaa kehitystä.
5. Rakenna luottamusta. Panosta laadukkaisiin E-E-A-T-periaatteita noudattaviin sisältöihin.
Varmista näkyvyytesi siellä, mistä asiakkaasi etsivät tietoa
Hakukoneet muuttuvat, mutta yksi asia pysyy: ihmiset etsivät tietoa verkosta joka päivä.
Yrityksesi voi olla näkyvillä siellä, missä potentiaaliset asiakkaasi etsivät ratkaisua haasteisiinsa – tai antaa kilpailijoiden korjata hedelmät.
Me Wuohi Digitalilla autamme varmistamaan, että yrityksesi on näkyvillä oikeissa kanavissa, oikeaan aikaan. Tunnistamme liiketoimintasi pullonkaulat ja tarjoamme niihin markkinoiden tehokkaimmat ratkaisut. Tutustu SEO-palveluumme ja ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.