Ulla Siirtola ja Antti Penttinen lähtivät Likiliike-yhteisöön mukaan, koska paikallisuus ja elinvoimainen Sodankylä ovat heille tärkeitä arvoja.

Tunnistatko violetin tarran? – Likiliike vahvistaa elinkeinoelämää ja tukee paikallisuutta

Kyse ei ole vain merkistä ovessa – vaan aktiivisesta ja aikaansaavasta yhteisöstä, joka vahvistaa Sodankylän elinkeinoelämää ja tuo yrittäjät yhteen.

Likiliike Sodankylä on paikallisten yrittäjien perustama yhteisö, joka tukee Sodankylän elinvoimaa ja paikallista kaupankäyntiä. Violetti Likiliike-merkki kertoo, että yritys on aidosti sodankyläläinen: sen omistuksesta vähintään 50 % on paikallista ja päätoimipaikka sijaitsee Sodankylässä.

– Kun asiakas menee Likiliikkeeseen, niin silloin tietää, että se raha jää paikkakunnalle. Se on tärkein tavoitteemme, että raha jää Sodankylään ja Likiliikkeen kautta pidetään paikkakuntaa elinvoimaisena, toteaa Likiliikkeen jäsenyrittäjä ja hallituksen jäsen Ulla Siirtola.

Olennainen osa Likiliike-toimintaa ovat myös Likiliikelahjakortit. Viime vuonna lahjakortteja myytiin huikean 46 400 euron edestä ja niiden myynti on kasvanut tähän mennessä joka vuosi.

– Likiliike-lahjakortti on loistava lahjaidea kenelle tahansa, koska se käy kaikkiin Likiliikkeisiin. Lahjansaaja löytää varmasti jotain mieluista, kun vaihtoehtoja löytyy urheiluliikkeistä kauneushoitoloihin, Siirtola naurahtaa.

Kun asiakas menee Likiliikkeeseen, niin silloin tietää, että se raha jää paikkakunnalle.

K-Market Sodankylässä lahjakortteja käytetään ahkerasti. Kauppias Antti Penttinen on ollut erittäin tyytyväinen lahjakorttikonseptiin.

– Likiliike-lahjakortti on kätevä lahja tai muistaminen. Meillä kaiken ikäiset asiakkaat käyttävät lahjakorttia todella paljon, Penttinen toteaa.

Penttinen on yksi Likiliike-yhteisön perustajajäsenistä. Yhteisön tavoite ja tärkeä sanoma vakuuttivat Penttisen heti, ja hän halusi sitä kautta olla mukana tukemassa koko paikkakunnan elinvoimaa ja eläväisyyttä. Tänä päivänä Likiliike yrityksiä on jo nelisenkymmentä.

Viime vuonna lahjakortteja myytiin huikean 46 400 euron edestä ja niiden myynti on kasvanut tähän mennessä joka vuosi.

Kun Siirtola aloitti yrittäjänä Lapin pesulapalveluilla, ei jäsenyyden hakemista tarvinnut jäädä pohtimaan. Alusta asti oli selkeää, että perheyrityksessä halutaan olla osa yhteisöä, joka tukee paikallisuutta sekä pientuottajia ja -yrittäjiä.

– Koen, että olemme vahvasti sodankyläläinen yritys ja Likiliike-jäsenyys vahvistaa sitä imagoa. Kyllähän se tuo myös näkyvyyttä, jos itsekin etsin jotain palveluja niin ensimmäisenä menen katsomaan näitä meidän Likiliikkeitä, Siirtola toteaa.

Sekä Siirtola että Penttinen ovat mukana myös Likiliikkeen hallituksessa, jossa yhdessä ideoidaan, miten Likiliike näyttäytyy paikallisesti asukkaille ja yrittäjille sekä tehdään käytännönläheisiä toimenpiteitä, joilla luodaan näkyvyyttä jäsenyrityksille.

– Hallituksessa on hyvä henki ja siellä tehdään konkreettisia asioita Likiliikkeen ja sen jäsenyritysten näkyvyyden parantamiseksi. Paljon on saatu myös aikaan, jäsenyrityksiä on saatu hyvin lisää ja Likiliike-lahjakortteja myytyä joka vuosi enemmän, Penttinen kertoo.

– Vaikka olen itse syntynyt Sodankylässä, mutta välissä asunut muualla yli kymmenen vuotta, niin kyllä se mukaan lähteminen helpotti sopeutumista yrittäjäelämään ja yrittäjäksi lähtemistä. Sitä kautta sai kontakteja ja uusia yhteistyökumppaneita. Sekin on helpompaa, kun näkee kasvotusten ihmisiä, Siirtola täydentää.

Hallituksessa on hyvä henki ja siellä tehdään konkreettisia asioita Likiliikkeen ja sen jäsenyritysten näkyvyyden parantamiseksi.

Sodankylän Likiliike-yhteisö elää ja kehittyy jäsentensä mukana. Jokainen uusi yritys tuo mukanaan oman tarinansa, osaamisensa ja näkökulmansa – juuri ne tekevät yhteisöstä elinvoimaisen ja monipuolisen. Hallitustoiminta tarjoaa paikan vaikuttaa, oppia ja rakentaa yhdessä parempaa paikallista yrittäjyyttä.

– Uudet aktiiviset jäsenet ovat aina tervetulleita, koska aina kaivataan uusia ideoita ja näkökulmia, Siirtola vahvistaa.