Kaikki aiemmat työntekijät jatkoivat vanhoissa tehtävissään myös yhdistymisen jälkeen. Takana vasemmalta Sari Sarkkinen, Sirpa Willman, Tiina Halla-aho ja Kaija Siirtola. Edessä Jenni Katajamäki ja palvelupäällikkö Eija Pernu. Kuvasta puuttuvat Jaana Halla-aho sekä Jaana Karppinen.

Rantalaisen pohjoisin toimipiste sijaitsee nyt Sodankylässä – Kaikki taloushallinnon palvelut löytyvät saman katon alta

Sodankylän Tili ja Suomen suurin tilitoimistokonserni Rantalainen yhdistivät voimansa viime syksynä. Asiakkaille muutos on tarkoittanut sitä, että nyt osaamista löytyy talon sisältä yritystoiminnan jokaiseen vaiheeseen, sanoo Sodankylän toimipisteen palvelupäällikkö Eija Pernu.

Samat tutut työntekijät, tutut toimintatavat ja tutut taloushallinnon ohjelmat. Rantalaisen ja Sodankylän Tilin yhdistyminen ei ole asiakkaalle juurikaan näkynyt, uskoo Rantalaisen Sodankylän toimipisteen palvelupäällikkö Eija Pernu.

– Ainoa muutos on se, että lasku tulee nyt eri nimellä. Muuten kaikki toimii kuten ennenkin, hän toteaa.

Rantalainen on Suomen suurin tilitoimistoketju, jolla on yli 70 toimipistettä ja 1400 työntekijää Suomessa, ja nyt myös Sodankylä on osa tätä valtakunnallista verkostoa. Asiakkaalle tämä tarkoittaa aiempaa laajempaa palveluvalikoimaa.

– Taustalla toimii iso asiantuntijaverkosto, josta löytyy osaamista yritystoiminnan jokaiseen vaiheeseen. Osa asiakkaistamme onkin jo hyödyntänyt Rantalaisen erikoisosaamista, kertoo Pernu.

Aiemmin esimerkiksi vaativissa yritysjärjestelyissä jouduttiin turvautumaan ulkopuolisiin asiantuntijoihin, mutta nyt kaikki palvelut löytyvät saman katon alta.

– Se on meille ja asiakkaille iso etu, Pernu sanoo tyytyväisenä.

Panostus sähköisiin palveluihin

Sodankylän toimistossa työskentelee Pernun lisäksi seitsemän taloushallinnon asiantuntijaa jotka kaikki jatkoivat vanhoissa tehtävissään.

– Meidät on otettu todella hyvin vastaan. Integraatio on sujunut hienosti ja nyt takana on jo ensimmäinen kevät, joka on tilitoimistoissa aina se kiireisin aika, Pernu naurahtaa.

Sodankylä on nyt Rantalaisen pohjoisin toimipiste. Pernun mukaan tulevaisuudessa panostetaan erityisesti sähköisiin palveluihin, ja tavoitteena on täysin paperiton toimisto.

– Kaikki meidän palvelumme ovat jo saatavilla sähköisinä, jos asiakas niin haluaa. Se on nykyaikaa ja helpottaa sekä yrittäjän että kirjanpitäjän arkea, Pernu toteaa.

Sähköisessä kirjanpidossa suurin hyöty on reaaliaikaisuus. Talousasioita voi seurata ja hoitaa suoraan mobiilisovelluksella.

– Kuitteja ei tarvitse enää säästellä, riittää että ottaa kuvan ja lataa sen sovellukseen. Myös ostolaskut on helppo tarkistaa ja hyväksyä puhelimella, Pernu vinkkaa.

Asiantuntijuutta, joka aidosti hyödyttää

Digitalisaatio ja automaatio ovat muuttaneet myös työntekijöiden arkea. Kun aikaa ei enää mene rutiinien pyörittämiseen, asiakkaille pystytään tarjoamaan enemmän aitoa asiantuntijatyötä.

Rantalaisen tavoitteena on tehdä taloushallinnosta työkalu yrityksen menestymiseen. Tämän mahdollistavat osaavat ihmiset ja kehittynyt teknologia.

– Seuraamme jokaisen asiakkaan tilitapahtumia päivittäin. Jos kuitteja puuttuu tai jotain pitää selvittää, siihen ehditään reagoida heti. Ennakoitavuus onkin yksi digitalisaation tärkeimmistä hyödyistä, Pernu kertoo.

Hänen mukaansa sähköinen taloushallinto on tehnyt myös asiakkaista entistä kiinnostuneempia omista luvuistaan.

– Meillä on valveutunut asiakaskunta, joka haluaa seurata yrityksen avainlukuja. Ja kyllähän sähköinen järjestelmä antaa aivan toisenlaisen kokonaiskuvan yrityksen tilasta kuin paperikansiot, Pernu vertaa.

Paikallisuus on edelleen ytimessä

Sodankylässä asiakaspalvelun kulmakivenä on aina ollut helppo lähestyttävyys. Siinä Rantalaisen arvot ja paikallistoimiston toimintakulttuuri kohtaavat saumattomasti.

– Meillä on toimisto edelleen samalla paikalla keskellä kylää. Jokaisella työntekijällä on omat asiakkaansa, ja ovet ovat avoinna, vaikka arjen asiat hoituisivatkin sähköisesti, Pernu muistuttaa.

Vaikka Rantalainen on iso toimija, paikallinen ote ja henkilökohtainen palvelu pysyvät ennallaan.

– Se toimintamalli ei ole muuttunut mihinkään – ja hyvä niin, Pernu hymyilee.